بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آنوریسم مغزی چیست؟ علایم آنوریسم مغزی و درمان آن

آنوریسم مغزی یک برآمدگی یا برجستگی در یک رگ خونی در مغز است که همچون یک هلو به شاخه (رگ اصلی) چسبیده باشد. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب و ایران در کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، آنوریسم مغزی ممکن است پاره شده و منجر به خونریزی شدید مغزی شود. معمولاً این خونریزی مابین مغز و لایه‌های محافظ آن است. آنوریسم اورژانس مغزی است و در صورت عدم درمان به موقع منجر به مرگ می شود.


بیماری آنوریسم مغزی چیست؟


آنوریسم مغزی به معنای یک نقطه ضعیف در دیواره رگ‌های خونی درون مغز است. در این نقطه از رگ که دیواره آن ضعیف شده، یک برجستگی و حباب تشکیل می شود. به دلیل اینکه دیواره رگ ضعیف از درون ضعیف و نازک شده، هر لحظه ممکن است آنوریسم مغزی پاره شود. در صورتی که آنوریسم مغزی پاره شود خون در فضای بین مغز و جمجمه رها شده و فرد دچار سکته مغزی هموراژیک یا خونریزی تحت عنکبوتیه (SAH) می‌شود. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی آنوریسم مغزی یک فوریت اورژانس مغز و اعصاب است که در صورت عدم درمان به موقع ممکن است حتی خدای ناکرده منجر به مرگ شود.

یکی از خطرات آنوریسم مغزی وازو اسپاسم است؛ به دلیل خونریزی، رگ‌های مغز تنگ می‌شوند که جریان خون در محل خونریزی کم شود. این وضعیت خود می تواند منجر به سکته مغزی ایسکمیک شود.


روش تشخیص آنوریسم مغزی


به طور معمول آنوریسم مادام که پاره نشود علامت خاصی ندارد و تنها ممکن است حسب تصادف در تصویربرداری‌های مغزی که بدلیل دیگری صورت گرفته اند، مشخص شود. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغزی و اعصاب کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، در صورتی که احتمال وجود پارگی آنوریسم برود، بر اساس تصویربرداری با CT اسکن، CT آنژیوگرافی مغزی، آنژیوگرام، MRI و یا MRA (آنژیوگرافی تشدید مغناطیسی) اقدام به تشخیص می شود. این روش ها آنوریسم پاره نشده را نیز می‌توانند با دقت نشان دهند.


علایم و علل آنوریسم مغزی


علایم آنوریسم پاره شده عبارتند از:

سردرد ناگهانی و بسیار شدید

تشنج

حالت تهوع

افتادگی پلک

استفراغ

گشادی مردمک چشم

سفت شدن گردن

درد در بالا و پشت چشم

تاری دید

اغتشاش شعور

دوبینی

کما

حساسیت به نور

ضعف

بی‌حس شدن بدن

 

به گفته دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب تهران در ساختمان پزشکان آریا، آنوریسم پاره نشده معمولاً علامتی ندارد، زیرا اکثراً کوچک هستند. در موارد نادری ممکن است آنوریسم بزرگ شده و به بافت‌های اطراف مغزی فشار وارد آورد که علایم آن عبارتند از:

تاری دید

ضعف بدنی

دوبینی

بی‌حسی بدنی

افتادگی پلک

درد بالا و پشت یک چشم

گشادی مردمک

 

مهمترین علل ایجاد آنوریسم مغزی عبارتند از:

جنسیت مونث

مصرف کوکائین

سابقه خانوادگی

مصرف آمفتامین (شیشه، ریتالین)

استعمال انواع دخانیات

مصرف الکل

فشار خون بالا

سن بالای 40 سال


درمان آنوریسم مغزی


درمان آنوریسم بستگی به سن بیمار و اندازه و محل آنوریسم آنها دارد. دکتر محمد صمدیان جراح برتر مغز و اعصاب کلینیک قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران به طور معمول یکی از گزینه های زیر را برای درمان آنوریسم به کار می برند:

جراحی باز: برای نصب کلیپس

جراحی آندووسکولار: برای نصب کویل، استنت و ابزار تغییر جهت جریان خون

بدون جراحی: زمانی که اندازه آنوریسم مغزی کوچک بوده و ریسک خطر پایین است. در این وضعیت، تصویربرداری منظم دوره ای از سر انجام می شود.


عمل جراحی آنوریسم


در روش جراحی نصب کلیپس برای درمان آنوریسم پاره شده، با تکنیک جراحی باز یا استفاده از نوروآندوسکوپ و میکروسکوپ، در انتهای محل برآمدگی آنوریسم کلیپس های بسیار ظریفی را نصب می کنند که جریان خون به درون آنوریسم را مسدود می نماید. جنس این کلیپس ها تیتانیوم بوده و مشکلی جهت تصویربرداری های بعدی MRI ایجاد نمی کنند.

به گفته دکتر محمد صمدیان استاد جراحی دانشگاه شهید بهشتی، در جراحی آندووسکولار با استفاده از ابزارهای ظریف به نام کاتتر از طریق رگ پا (گروین) بالون، کویل، استنت و ابزارهای تغییر مسیر جریان خون وارد رگ شده و با هدایت MRI از داخل رگ به محل آنوریسم مغزی می روند. این ابزارها درون و یا سر راه آنوریسم مغزی نصب شده و مانع ورود خون به داخل آن می شوند.


عوارض بعد از عمل آنوریسم مغزی


بعد از عمل جراحی آنوریسم مغزی، عوارض خاصی برای بیماران وجود نخواهد داشت. در صورتی که جراحی بسته و یا آنوریسم مغزی پاره نشده باشد، ظرف 24 ساعت بعد عمل بیمار شما می تواند به منزل برود. در صورت جراحی باز و یا پارگی آنوریسم مغزی، مدت بیشتری برای بستری در بیمارستان لازم است. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد برتر جراحی مغز و اعصاب ایران، دوره نقاهت بسته به هر بیمار متفاوت بوده و لازم است بعد از ترخیص برای پیگیری و تصویر برداری های مجدد به جراح مغز و اعصابتان مراجعه نمایید.


داروهای آنوریسم مغزی


مهمترین داروهای مورد استفاده در آنوریسم مغزی داروهای ضدلخته، داروهای ضدفشار خون و داروهای رقیق کننده خون هستند.. در عین حال باید به خاطر داشت که داروهای رقیق کننده خون احتمال بروز سکته مغزی هموراژیک را نیز افزایش می دهند. به گفته دکتر محمد صمدیان جراح مغز و اعصاب کلینیک قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، بیماران نباید به هیچ وجه بدون دستور پزشک و سرخود دارو مصرف کنند چون ممکن است منجر به آسیب های مغزی جدی به آنوریسم مغزی ایشان شود.


بهترین جراح آنوریسم مغزی


جراحان مغز و اعصاب بسیاری تبحر لازم برای تشخیص و درمان درست آنوریسم مغزی را دارند. دکتر محمد صمدیان، استاد جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی و همکارانشان تمامی متدهای روزآمد تشخیصی و درمانی را به رزیدنتهای جراحی مغز و اعصاب آموزش می دهند. در صورت مراجعه شما به کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران، دکتر محمد صمدیان و همکارانشان با بهترین روش های تشخیصی و درمانی روز جهانی در تمامی مراحل برای حصول سریعترین و امن‌ترین نتیجه درمانی در کنار شما خواهند. تمامی هزینه های درمانی شما نیز بر اساس نرخ مصوب دولتی و با تعرفه‌های بیمه درمانی شما محاسبه خواهند شد.


راه های ارتباطی با کلینیک جامع قاعده جمجمه و هیپوفیز ایران

آدرس : خیابان ولی عصر - سه راه توانیر - روبروی بیمارستان دی (دوم گاندی) ساختمان پزشکان آریا، طبقه 3، واحد 8

تلفن: 02188654208 - 02188672138

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه اینستاگرام دکتر صمدیان مراجعه فرمایید.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده